Bilinen yaygın tabiriyle, "müzik yetenek ister" denilmektedir. Elbette müzik yapabilmek için bir yeteneğe ihtiyaç vardır. Ve elbette müzik ile ilgili bir okulu okuyabilmek için de bu yeteneğe en azından normal düzeyde gereksinim vardır.Ancak yine bilinen yaygın ve resmi tabiriye "Özel Yetenek Sınavları" nın arayışı tam olarak yetenektir, denilemez. Zira bu sınavlar yeteneği ölçmekten oldukça uzak, eleme esaslı ve bilgi ağırlıklı sınavlardır. Elbette "bu bilgiyi edinmek için yetenek gerekir" cümlesi herkesin kafasında belirecektir. Ancak şundan emin olunmalıdır ki, yeterli bilgi sahibi normal yetenek düzeyindeki bir kişi, bilgiye sahip olmayan çok yetenekli bir kişiyi bu sınavlarda alt edebilir. Çünkü kurumlar terimleri dahi bilmeyen bir kişiyi yetenekli olsa dahi almayı tercih etmezler. Zira donanımlı öğrenciyi geliştirmek sınırlı sürede daha mümkün görünmektedir.Bunun yanında en fazla yarım saat süren bir sınavda bir kimsenin yetenekli olup olmadığı görmek çok da mümkün olamamaktadır. Zira ölçüm metotları dahi belli düzeyde bilgi sahibi kimseleri sınayabilmektedir.
Pek çok kimse yetenek sınavları ile iligli yanlış yargılara kapılmaktadır. Örneğin çok güzel şarkı söylemek şan bölümü sınavlarında en fazla 10 puanlık getiri sağlayacaktır. Zira sınav soruları ağırlıkları başka noktalara ağırlık verir.
Sonuç olarak yetenek sınavları, sınırlı kontenjan içine en fazla bilgi, beceri ve deneyime sahip öğrencilerini almak için yapılmaktadır. Ve eleme yapabilmek için oldukça ağır bilgi birikimi gerektirir.
YANLIŞ: Çok İyi Şarkı Söylüyorum. Ben yetenekliyim bu sınavı geçerim
DOĞRU: Çok iyi şarkı söylüyorsunuz. Eğer bu yeteneğinizi gerekli bilgileri edinerek sınav komisyonuna ispatlarsanız. Bu sınavı geçersiniz.
YANLIŞ: Çok iyi gitar çalıyorum. Nota bilmesem de bu sınavı geçerim.
DOĞRU: Çok iyi gitar çalıyorsunuz. Eğer yeterince bilgi edinip sınav komisyonunu da aynı yönde ikna ederseniz. Bu sınavı geçersiniz. (Nota bilmeden müzik okulu kazanılamaz)
YANLIŞ: ÖSS' den sonra 1 Ay ders alsam yeter.DOĞRU: ÖSS' den sonra alacağınız 1 aylık ders tek cümle ile "HİÇ BİR İŞE YARAMAZ". Almanız gereken bilgi en az ÖSS' ye hazırlandığınız sırada aldığınız bilgi kadar ciddidir. Bunun yanında teorik eğitimin yanı sıra uygulamalı eğitim zamana ihtiyaç duyar bu nedenle hiçbir şekilde 1 aylık bir eğitimden beklentiniz olmamalı. Bizim tavsiyemiz Eylül- Ağustos Döneminde kesintisiz bir M.O. Hazırlık dersi almanızdır. Bu durumda yeterli gayreti gösterirseniz sınavı kazanmanız neredeyse garantidir.
YANLIŞ: Torpilim Var bu sınava girmesem bile olur.
DOĞRU: Bu sınavlarda torpil hiçbir şekilde işe yaramaz. Zira sınav 5 Kişilik komisyon önünde, kameraya kayıt edilerek yapılmaktadır. Herhangi bir itiraz halinde konu mahkemeye kadar taşınabileceğinden hiçbir aklı başında komisyon üyesi, hiç kimseye torpil yapmayı düşünmez. Kaldı ki komisyondaki üyeler o okulda ders veren kimselerdir ve istedikleri kriterlere uygun olmayan öğrenciyi alıp, kendilerine gereksiz yük edinmek istemezler.Tüm bunların dışında torpil vicdanen hiçbir eğitimcinin düşünmemesi gereken olumsuz bir davranış biçimidir. Ve biz hiç bir eğitimcinin böyle bir düşünce içinde olabileceğine ihtimal dahi vermiyoruz.Bu nedenle karmaşık yollar aramak ve başkalarından medet ummak yerine gereğini yapmanız en doğrusu olacaktır. Zira okulu kazanmak sadece başlangıç eğer gerekli donanıma sahip değilseniz, sınavı bir şekilde aşmış olsanız dahi 2. sınıfı göremezsiniz.
YANLIŞ: OSS' de barajı aşsam yeter.
DOĞRU: ÖSS' de barajı aşmak elbette özel yetenek sınavlarına girmek için yeterlidir. Ancak unutmayınız ki sınavlarda ÖSS puanı da etkilidir. Diyelim siz ÖSS'den 200 Puan Aldınız. Özel Yetenek Sınavından da 70 Puan aldınız. Sizinle aynı özel yetenek puanını almış bir kişi ÖSS' den 200,00001 Almış ise sizi eler. Ayrıca Güzel Sanatlar Liseleri ve Konservatuarlardan gelenlerin ek puanlarını da dikkate almanızı ve ÖSS' ye buna göre çalışmanızı öneririz.
YANLIŞ: Bütün okulların sınavına girerim, nasılsa birisi olur.
DOĞRU: Bu yargı kesinlikle yanlıştır. Zira Neredeyse bütün okulların sınavları ve sınavlara başvuru tarihleri aynı zamandadır. Başvuruların bizzat yapılması gerektiği de düşünülecek olursa. Örneğin Çanakkale'de 10 Ağustos günü başvurusu olan okulun sınavı 17 Ağustos' ta ise, Aynı tarihte başvuru yapılması gereken İzmir'deki bir okulun sınavı 18 Ağustos' ta olsa bile katılamazsınız. Zira hiçbir sınav 1 gün sürmez. Mutlaka 2. aşama bir sonraki gün olacaktır, kaldı ki o kadar yol gittikten sonra girilecek sınavdan sonuç beklenmemelidir.Bizim tespitimiz; 2009 sınav takvimlerine göre bir öğrenci ülke çapında en fazla 7 okulun sınavına girebilmektedir. Bu sayı matematiksel olarak bulunan sonuçtur. Elbette bu kadar sınava peş peşe yarışçı edasıyla girilmez. Bunun için optimum sınav sayısını 4 olarak sınırlamak doğru olacaktır. Elbette bizim öğrencilerimize tavsiyemiz ders almaya başladıkları gün girmek istedikleri en fazla 3 okulu belirleyip yorulmadan ve kendin emin biçimde sınavlara girmeleridir.
Sınavda Neler Soruluyor ?
Üniversite için;
Lisans Düzeyinde Yapılan Sınavlarda
Temel ve İleri Müzik Bilgileri
Çok Ses İşitme-Yineleme
Ezgisel Bellek-İşitme
Ritimsel Bellek-İşitme
Solfej-Deşifraj (Müziksel Okuma )
Dikte (Müziksel Yazma )
Müzik Tarihi ve Form Bilgisi
Armoni ve Form Analiz
Şan Bilgisi
Bireysel Çalgı Bilgisi
Okullar Üniversiteye göre de farklı sınavlar yapabilirler. Örneğin Bir Eğitim fakültesi ARMONI bilgisi aramazken bir diğeri bu konuya özellikle eğilebilir.
Aşağıda MARMARA ÜNİVERSİTESİ 2009 Sınav Yönergesi Bulunmaktadır.
Aşama 1:
Toplam puan: 30
Müziksel Yazma (Dikte)
Ezgi diktesi
Aralık diktesi
Aşama 2:
Toplam puan: 30
Müziksel işitme - Okuma
Ezgisel işitme
Çok ses işitme(4 ses'e kadar)
Ritimsel okuma
Ezgiel oluma
Aşama 3:
Toplam Puan: 40
Ses ve çalgı bilgisi
Ses Bilgisi
Sağlıklı sese sahip olma
Şiir yada bir metni okuma
Doğru ve temiz söyleme
Müziksel yorumlama
Sesin tınısı, gürlüğü ve genişliği
Çalgı Bilgisi
Doğru tutuş/duruş/oturuş
Genel çalgı tekniklerini kullanmadaki başarısı
Eseri doğru,temiz ve temposunda çalma
Müziksel yorumlama
10 Eylül 2009
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 Adet Geveze:
Yorum Gönder